Geachte
ouders,
We
heten u en uw kind van harte welkom in het vijfde leerjaar.
Deze
klasbrief informeert u over de lesinhoud, aandachtspunten en afspraken eigen
aan het vijfde leerjaar. In onze school,
en dus ook in het vijfde leerjaar, staat het welbevinden van de leerlingen
centraal. We bieden dan ook een positief, veilig en rijk klasklimaat en zorgen
voor een ontspannen en uitdagende werkomgeving.
Vakken
Frans
(2.5 uur per week)
-
Werkboek en
leerboek ‘En action’.
-
In het vijfde
leerjaar ligt de nadruk op het spreken. Het spreken wordt geoefend aan de hand
van leuke teksten, toffe liedjes, spelletjes, dramalesjes,…
-
De leerlingen
schrijven thuis na het aanbrengen van het unité de woorden in hun schrift van
Frans.
-
Ze krijgen per
unité woordkaartjes om te oefenen. Deze worden bewaard in een zelf mee te
brengen doosje.
-
Frans moet
elke dag gestudeerd worden, mondeling
en schriftelijk.
-
Na elk unité is
er een toets waar getest wordt op spreken, luisteren, schrijven (kopiëren) en
lezen.
-
De leerlingen
krijgen een schriftelijke taak bij elk unité.
Deze taak is een voorbereiding op de toets en moet af zijn tegen de
toets.
Godsdienst (3 uur per week):
-
Werkbundels ‘Sterren
aan de Hemel’.
-
Thema’s: geluk,
grenzen, groeien, …
-
In de loop van
het jaar zijn er enkele vieringen (Begin, Kerst, Eind).
-
Voor een toets wordt
er een studeerwijzer meegegeven.
Wiskunde (6 uur per week):
-
NIEUW werkboek ‘Reken
maar’
-
4 onderdelen:
Getallenkennis, Bewerkingen, Meten en Metend Rekenen en Meetkunde.
-
We starten met
een reeks lessen van één onderdeel gevolgd door een toets.
-
Rekenwijzer: boekje
met alle leerstof om te studeren.
-
Voor een toets
krijgen ze een oefenbundel.
Nederlands (7 uur per week):
-
Werkbundels ‘Verrekijker’.
-
Taal en spelling:
8 kijkers. Na afloop van elke kijker volgt er een toonmoment en enkele toetsen.
-
4 vaardigheden: Luisteren,
Spreken, Lezen en Schrijven
-
Iedere ochtend
starten we met 10 minuten lezen.
-
We gaan één keer
per maand naar de bibliotheek.
-
De leerlingen
maken maandelijks een boekbespreking, de “Boekenklets”. De nadruk ligt hier
niet op schrijven, maar wel op het kunnen vertellen waarover ze gelezen hebben.
Wereldoriëntatie (5 uur per week):
-
Werkboek en
bronnenboek Mikado + extra bundels.
Thema's:
prehistorie/oudheid/middeleeuwen, de atlas, het weer, planten, dieren,
milieuzorg, techniek, spijsvertering, ademhaling, …
We
doen leeruitstappen die aansluiten bij de thema's.
-
Elk thema moet
gestudeerd worden voor een toets. Er wordt een studeerwijzer meegegeven.
-
Online oefenen:
basis.pelckmans.be/leerling à wereldoriëntatie à 5
-
Elke week wordt
de actualiteit bijgehouden en wordt ze op een originele manier voor de klas
gebracht door twee leerlingen. Moedig uw kind aan om de actualiteit bij te
houden via kranten, radio, televisie en ga erover in gesprek.
Muzische
Vorming (3 uur per week):
-
Muzisch werken is
je eigen beleving (ervaring, emotie, idee, verbeelding) uitdrukken en vorm
geven met de taal van de kunsten (nl. beeld, muziek, drama en dans).
-
In muzische
vorming werken we aan totaalontplooiing van het kind (hoofd, hart, handen).
Zwemmen en Bewegingsopvoeding:
-
Turnen: wordt
gegeven door meester Eddy op maandag- en vrijdagvoormiddag.
-
Er is een NIEUWE
sportvloer dus de leerlingen moeten sportschoenen dragen met (witte) zolen die
niet afgaan.
-
Zwemmen: wordt
gegeven door de klasleerkracht en meester Eddy samen.
ü We gaan 7 keer zwemmen. De eerste keer is op 2
september.
ü Afhankelijk van het weer gaan we met de bus of met de
fiets.
ü Gelieve zwemzak en buskaart zeker niet te vergeten op
donderdag.
Differentiatie:
-
Juf Klara zal dit
jaar ondersteunen in het vijfde en zesde leerjaar.
-
De lessen worden
gedifferentieerd gegeven. Extra instructies of extra uitdagingen worden
aangeboden op maat van elk kind.
-
Extra uitdaging:
scheurblok spelling, ploetermappen, smartgames, sudoku’s, projectwerking,
Spaans, programmeren, …
-
Soms wordt de
klas opgesplitst of kiezen de kinderen binnen de klas in welke groep (gekleurde
busjes) ze willen werken.
Sociale
vaardigheden/emotioneel welbevinden:
-
We treden op als
vertrouwenspersoon voor de leerlingen. De leerling wordt ernstig genomen.
De leerling wordt gezien als een persoon met een eigen mening, ervaringen,
verwachtingen, plannen,…
-
We zijn gevoelig
voor beleving, trachten stimulerend tussen te komen en verlenen zoveel mogelijk
autonomie aan de leerlingen.
-
We doen aan
meditatie-relaxatie-yoga voor kinderen- mindfulness. We bespreken gedachten en
gevoelens.
-
Een aantal keer
per jaar is er een gepland leerlingencontact.
-
Er zijn
tussentijdse leerlingengesprekjes n.a.v. gebeurtenissen op de speelplaats, in
de klas, thuis, uit de actualiteit, … onmiddellijk na het voorval. Ruzies
worden uitgepraat (de leerkrachten beluisteren beide partijen en treden op als
bemiddelaar).
-
We organiseren
partnerwerk, groepswerk en we begeleiden en evalueren.
-
We observeren
vrij spel op de speelplaats.
-
Er worden
klasgesprekken gehouden en we filosoferen over o.a. ruzie maken/discussiëren,
puberteit, relatie ouders, scheidingen, iedereen uniek, zelfstandigheid, groot
worden, verliefdheid, geaardheid, gender, respect, geweldloze communicatie,
pesten en het verschil pesten-plagen, …
-
We werken rond
meervoudige intelligentie waar de leerlingen hun talenten en de talenten van
anderen ontdekken en we leggen de link met leren-leren.
-
We werken in de
klas met een klassikaal beloningssysteem. Als een klassikale opdracht goed
wordt uitgevoerd krijgen ze ‘een minuut’. Deze kunnen ze opsparen en inwisselen
om een vrije activiteit te kiezen. De kinderen kiezen klassikaal hoe ze dit
inzetten.
Afspraken
Huiswerk:
-
Er is bijna elke
dag huiswerk/lessen als ondersteuning bij het studeren en het voorbereiden van
toetsen. Huiswerk en lessen worden op voorhand in de agenda genoteerd.
-
De nadruk ligt op
het leren plannen van werk. De
schoolagenda geeft de mogelijkheid tot plannen, rekening houdend met
buitenschoolse activiteiten.
-
U mag het
huiswerk controleren. U kan opmerkingen geven onderaan het huiswerk of in de
agenda.
-
Extra inoefening:
www.bingel.be (Frans en wiskunde) en www.kabas.be (spelling).
-
Hiervoor moet uw
zoon/dochter zich aanmelden met de code vooraan in de schoolagenda.
-
Toon
belangstelling en motiveer bij het studieproces. Zorg voor een rustige, goed
verlichte en goed verluchte studieruimte. Steek een handje toe bij het maken
van een planning en overhoor geregeld de lessen.
Toetsen:
-
Na afloop van elk
thema van godsdienst, wereldoriëntatie, na elke unité en na elke Kijker.
-
Als er voor uw
kind gedifferentieerd werd op een toets wordt dit aangeduid op de toets.
(Hulp, verminderd aantal oefeningen,
aangepaste toets, milder verbeterd, …)
-
De toetsen worden
elke week op vrijdag meegegeven. Alle
toetsen moeten ondertekend worden. De toetsen moeten op maandag terug
meegegeven worden.
Agenda:
-
Elke dag worden
lessen en taken ingevuld.
-
Gelieve de agenda
dagelijks te controleren en wekelijks te ondertekenen.
-
De agenda kan ook
gebruikt worden voor correspondentie met de leerkracht.
-
We werken in de
klas met een “checklist”. Elke dag komt aan het bord wat uw kind nodig heeft om
het huiswerk en de lessen te kunnen maken.
Studeerschrift:
-
Om de leerlingen
te leren hoe ze moeten studeren, wordt een studeerschrift gebruikt.
-
Het is de bedoeling
dat de leerlingen hier elke dag hun lessen noteren en instuderen. Ook als er
geen voorziene toetsen zijn moeten de leerlingen de leerstof bijhouden (Frans
en spelling kunnen elke dag geoefend worden).
-
Vooraan in het
schrift staan enkele tips die hierbij kunnen helpen.
-
Het
studeerschrift wordt dagelijks door de meester gecontroleerd, niet verbeterd.
Varia:
-
De kinderen zijn
op de hoogte van alle afspraken (ze moeten dus zelf het initiatief nemen om de
agenda te laten ondertekenen, brieven en toetsen te tonen, …).
-
Verbeteringen
worden door de leerlingen in het groen gemaakt.
-
Door de
digisprong zijn er dit jaar meer laptops aanwezig op school, zullen deze deel
worden van de dagelijkse klaswerking (groepswerken, extra inoefening,
opzoekwerk, presentaties, …).
-
De leerlingen
krijgen in het begin van het schooljaar materiaal voor op school zoals een
geodriehoek, een lat en markeerstiften.
-
Gelieve volgende
boeken te kaften: Bronnenboek ‘Mikado’, loepje, taalwijzertje,
rekenwijzer, leerboek ‘En action’
Wij
hopen dat uw kind een heel leuk schooljaar zal beleven waarin veel geleerd,
maar vooral geleefd wordt. Indien u tijdens het schooljaar opmerkingen of
vragen heeft, mag je mij altijd aanspreken of mailen. hilde.bodvin@vuurtorendrongen.be
of klara.vanderbiest@vuurtorendrongen.be
Vriendelijke
groeten,
juf Hilde en juf Klara