Pagina's

Onze klas

Geachte ouders,

 

We heten u en uw kind van harte welkom in het vijfde leerjaar.

Deze klasbrief informeert u over de lesinhoud, aandachtspunten en afspraken eigen aan het vijfde leerjaar.  In onze school, en dus ook in het vijfde leerjaar, staat het welbevinden van de leerlingen centraal. We bieden dan ook een positief, veilig en rijk klasklimaat en zorgen voor een ontspannen en uitdagende werkomgeving.

 

Vakken

 

Frans (2.5 uur per week)

 

-        Werkboek en leerboek ‘En action’.

-        In het vijfde leerjaar ligt de nadruk op het spreken. Het spreken wordt geoefend aan de hand van leuke teksten, toffe liedjes, spelletjes, dramalesjes,…

-        De leerlingen schrijven thuis na het aanbrengen van het unité de woorden in hun schrift van Frans.

-        Ze krijgen per unité woordkaartjes om te oefenen. Deze worden bewaard in een zelf mee te brengen doosje.

-        Frans moet elke dag gestudeerd worden, mondeling en schriftelijk.

-        Na elk unité is er een toets waar getest wordt op spreken, luisteren, schrijven (kopiëren) en lezen.

-        De leerlingen krijgen een schriftelijke taak bij elk unité.  Deze taak is een voorbereiding op de toets en moet af zijn tegen de toets.

 

Godsdienst (3 uur per week):

 

-        Werkbundels ‘Sterren aan de Hemel’.

-        Thema’s: geluk, grenzen, groeien, …

-        In de loop van het jaar zijn er enkele vieringen (Begin, Kerst, Eind).

-        Voor een toets wordt er een studeerwijzer meegegeven.

 

Wiskunde (6 uur per week):

 

-        NIEUW werkboek ‘Reken maar’

-        4 onderdelen: Getallenkennis, Bewerkingen, Meten en Metend Rekenen en Meetkunde.

-        We starten met een reeks lessen van één onderdeel gevolgd door een toets.

-        Rekenwijzer: boekje met alle leerstof om te studeren.

-        Voor een toets krijgen ze een oefenbundel.

 

 

 

 

Nederlands (7 uur per week):

 

-        Werkbundels ‘Verrekijker’.

-        Taal en spelling: 8 kijkers. Na afloop van elke kijker volgt er een toonmoment en enkele toetsen.

-        4 vaardigheden: Luisteren, Spreken, Lezen en Schrijven

-        Iedere ochtend starten we met 10 minuten lezen.

-        We gaan één keer per maand naar de bibliotheek.

-        De leerlingen maken maandelijks een boekbespreking, de “Boekenklets”. De nadruk ligt hier niet op schrijven, maar wel op het kunnen vertellen waarover ze gelezen hebben.

 

Wereldoriëntatie (5 uur per week):

 

-        Werkboek en bronnenboek Mikado + extra bundels.

Thema's: prehistorie/oudheid/middeleeuwen, de atlas, het weer, planten, dieren, milieuzorg, techniek, spijsvertering, ademhaling, …

We doen leeruitstappen die aansluiten bij de thema's.

-        Elk thema moet gestudeerd worden voor een toets. Er wordt een studeerwijzer meegegeven.

-        Online oefenen: basis.pelckmans.be/leerling à wereldoriëntatie à 5

-        Elke week wordt de actualiteit bijgehouden en wordt ze op een originele manier voor de klas gebracht door twee leerlingen. Moedig uw kind aan om de actualiteit bij te houden via kranten, radio, televisie en ga erover in gesprek.

 

Muzische Vorming (3 uur per week):

 

-          Muzisch werken is je eigen beleving (ervaring, emotie, idee, verbeelding) uitdrukken en vorm geven met de taal van de kunsten (nl. beeld, muziek, drama en dans).

-          In muzische vorming werken we aan totaalontplooiing van het kind (hoofd, hart, handen).

 

Zwemmen en Bewegingsopvoeding:       

 

-          Turnen: wordt gegeven door meester Eddy op maandag- en vrijdagvoormiddag.

-          Er is een NIEUWE sportvloer dus de leerlingen moeten sportschoenen dragen met (witte) zolen die niet afgaan.

-          Zwemmen: wordt gegeven door de klasleerkracht en meester Eddy samen.

ü  We gaan 7 keer zwemmen. De eerste keer is op 2 september.

ü  Afhankelijk van het weer gaan we met de bus of met de fiets.

ü  Gelieve zwemzak en buskaart zeker niet te vergeten op donderdag.

 

 

 

 

 

 

Differentiatie:

 

-          Juf Klara zal dit jaar ondersteunen in het vijfde en zesde leerjaar.

-          De lessen worden gedifferentieerd gegeven. Extra instructies of extra uitdagingen worden aangeboden op maat van elk kind.

-          Extra uitdaging: scheurblok spelling, ploetermappen, smartgames, sudoku’s, projectwerking, Spaans, programmeren, …

-          Soms wordt de klas opgesplitst of kiezen de kinderen binnen de klas in welke groep (gekleurde busjes) ze willen werken.

 

Sociale vaardigheden/emotioneel welbevinden:

 

-          We treden op als vertrouwenspersoon voor de leerlingen. De leerling wordt ernstig genomen. De leerling wordt gezien als een persoon met een eigen mening, ervaringen, verwachtingen, plannen,…

-          We zijn gevoelig voor beleving, trachten stimulerend tussen te komen en verlenen zoveel mogelijk autonomie aan de leerlingen.

-          We doen aan meditatie-relaxatie-yoga voor kinderen- mindfulness. We bespreken gedachten en gevoelens.

-          Een aantal keer per jaar is er een gepland leerlingencontact.

-          Er zijn tussentijdse leerlingengesprekjes n.a.v. gebeurtenissen op de speelplaats, in de klas, thuis, uit de actualiteit, … onmiddellijk na het voorval. Ruzies worden uitgepraat (de leerkrachten beluisteren beide partijen en treden op als bemiddelaar).

-          We organiseren partnerwerk, groepswerk en we begeleiden en evalueren.

-          We observeren vrij spel op de speelplaats.

-          Er worden klasgesprekken gehouden en we filosoferen over o.a. ruzie maken/discussiëren, puberteit, relatie ouders, scheidingen, iedereen uniek, zelfstandigheid, groot worden, verliefdheid, geaardheid, gender, respect, geweldloze communicatie, pesten en het verschil pesten-plagen, …

-          We werken rond meervoudige intelligentie waar de leerlingen hun talenten en de talenten van anderen ontdekken en we leggen de link met leren-leren.

-          We werken in de klas met een klassikaal beloningssysteem. Als een klassikale opdracht goed wordt uitgevoerd krijgen ze ‘een minuut’. Deze kunnen ze opsparen en inwisselen om een vrije activiteit te kiezen. De kinderen kiezen klassikaal hoe ze dit inzetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afspraken

 

Huiswerk:

 

-          Er is bijna elke dag huiswerk/lessen als ondersteuning bij het studeren en het voorbereiden van toetsen. Huiswerk en lessen worden op voorhand in de agenda genoteerd.

-          De nadruk ligt op het leren plannen van werk.  De schoolagenda geeft de mogelijkheid tot plannen, rekening houdend met buitenschoolse activiteiten.

-          U mag het huiswerk controleren. U kan opmerkingen geven onderaan het huiswerk of in de agenda.

-          Extra inoefening: www.bingel.be (Frans en wiskunde) en www.kabas.be (spelling).

-          Hiervoor moet uw zoon/dochter zich aanmelden met de code vooraan in de schoolagenda.

-          Toon belangstelling en motiveer bij het studieproces. Zorg voor een rustige, goed verlichte en goed verluchte studieruimte. Steek een handje toe bij het maken van een planning en overhoor geregeld de lessen.

 

Toetsen:

 

-          Na afloop van elk thema van godsdienst, wereldoriëntatie, na elke unité en na elke Kijker.

-          Als er voor uw kind gedifferentieerd werd op een toets wordt dit aangeduid op de toets.

(Hulp, verminderd aantal oefeningen, aangepaste toets, milder verbeterd, …)

-          De toetsen worden elke week op vrijdag meegegeven.  Alle toetsen moeten ondertekend worden. De toetsen moeten op maandag terug meegegeven worden.

 

Agenda:

 

-          Elke dag worden lessen en taken ingevuld.

-          Gelieve de agenda dagelijks te controleren en wekelijks te ondertekenen.

-          De agenda kan ook gebruikt worden voor correspondentie met de leerkracht.

-          We werken in de klas met een “checklist”. Elke dag komt aan het bord wat uw kind nodig heeft om het huiswerk en de lessen te kunnen maken.

 

Studeerschrift:

 

-          Om de leerlingen te leren hoe ze moeten studeren, wordt een studeerschrift gebruikt.

-          Het is de bedoeling dat de leerlingen hier elke dag hun lessen noteren en instuderen. Ook als er geen voorziene toetsen zijn moeten de leerlingen de leerstof bijhouden (Frans en spelling kunnen elke dag geoefend worden).

-          Vooraan in het schrift staan enkele tips die hierbij kunnen helpen.

-          Het studeerschrift wordt dagelijks door de meester gecontroleerd, niet verbeterd.

 

 

 

 

Varia:

 

-          De kinderen zijn op de hoogte van alle afspraken (ze moeten dus zelf het initiatief nemen om de agenda te laten ondertekenen, brieven en toetsen te tonen, …).

-          Verbeteringen worden door de leerlingen in het groen gemaakt.

-          Door de digisprong zijn er dit jaar meer laptops aanwezig op school, zullen deze deel worden van de dagelijkse klaswerking (groepswerken, extra inoefening, opzoekwerk, presentaties, …).

-          De leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar materiaal voor op school zoals een geodriehoek, een lat en markeerstiften.

-          Gelieve volgende boeken te kaften: Bronnenboek ‘Mikado’, loepje, taalwijzertje, rekenwijzer, leerboek ‘En action’

 

Wij hopen dat uw kind een heel leuk schooljaar zal beleven waarin veel geleerd, maar vooral geleefd wordt. Indien u tijdens het schooljaar opmerkingen of vragen heeft, mag je mij altijd aanspreken of mailen. hilde.bodvin@vuurtorendrongen.be of klara.vanderbiest@vuurtorendrongen.be

 

 

Vriendelijke groeten,

juf Hilde en juf Klara